دانستنیها

!به زودی هر چه بخواهید در این مکان پیدا می شود

دانستنیها

!به زودی هر چه بخواهید در این مکان پیدا می شود

نخوان ولی زنده بمان!! (باورهای نادرست در حوزه ی پزشکی و سلامت)_ بخش 1

 

 

1.مصرف کره‌ی گیاهی بهتر از کره‌ی معولی است

باید بدانیم مسئله اضافه وزن یا چاقی ، بحثی مستقل ازخوب یا بد بودن نوع چربی است. بنابراین اول باید این مسئله را توضیح دهیم.توصیه بر این است که میزان مصرف چربی (به‌ویژه انواع اشباع شده یا جامد آن که کالری بیشتری دارند، دربرنامه غذایی کاهش پیدا کند. چربی ها نسبت به دیگر مواد غذایی متراکم تر هستند ، بنابراین به همه ی افرار توصیه می‌شود که میزان مصرف چربی  خود را به کمترین میزان برسانند. اما درباره‌ی مقایسه‌ی مصرف کره‌ی گیاهی یا معمولی، نمیتوان گفت کدام سالم تر است؛ بلکه باید بگوییم کدام یک ضرر کمتری دارد. چربی های اشباع مانند کره‌ی گیاهی و حیوانی ، نوع نامناسبی از چربی هستند. اما اگر قرار باشد از انواع اشباع‌شده یکی را انتخاب کنیم، بهتر است کم ضرر ترین آن انتخاب شود. در فرایند اشباع، ظرفیت های آزاد کره‌های گیاهی تکمیل می‌شود و کاملا با هیدروژن پر می‌شوند؛ ضمن این‌که بعضی از اسید های چرب اشباع این کره ها هم تغییر ماهیت می‌دهند و به شکل ایزومر های نامناسب (مثل ایزومر ترانس) درمی‌آیند. بنابراین کره‌های گیاهی حاوی اسید های چرب ترانس ، بدترین نوع چربی گیاهی اند و از بین آن ها و کره‌ی حیوانی، ترجیح بر استفاده از کره‌ی حیوانی است.البته برای افراد دچار اضافه وزن ، مصرف کره‌ اصلا مناسب نیست. اما افرادی با وزن مناسب یا کسانی که به هر دلیل مممانعتی از مصرف کره‌‌ ندارند، می‌توانند به مقدارکم  از کره‌ی حیوانی استفاده کنند.    


2.غذاهای کبابی هیچ ایرادی ندارند

کباب کردن یکی از بهترین راه های پخت وپز غذاهای خام و به خصوص مواد پروتئینی است، اما هرغذای کباب شده ای مناسب خوردن نیست. درواقع کباب کردن غذاها اگر با سوختن ماده ی غذایی همراه باشد، ه تنها مناسب خوردن نیست، بلکه باید از خوردن آن پرهیز کرد.

کباب کردن روشی است که مدت گرما دیدن ماده ی غذایی در آن به نسبت کوتاه تر از راه های دیگر پخت است. این مدت کوتا پخت و پز سبب می شود بسیاری از مواد مغذی آن دست نخورده باقی بمانند؛ زیرا گرما دادن طولانی مدت سبب شکستن مولکول ها می شود و برخی از این مولکول ها تنها درحالت تخریب نشده می توانند نیازهای مارا برطرف کنند. ولی کی از ایرادهای مهم کباب کردن همان گرما دیدن بیش از حد مواد پروتئینی است که سبب ایجاد ترکیب های مضر در آن ها میشود. از جمله ی این مواد می توان به ترکیبی مانند ((بنزوپیرن)) اشاره کرد که یک ترکیب آروماتیک است از پنج حلقه ی بنزن درست شده است. این ماده به شدت سرطان زاست و به همین دلیل باید کباب کردن مواد پروتئینی را تاجایی ادامه داد که سبب سوختن آن ها نشده و به مواد مضری مانند بنزوپیرن در آن ها ایجاد نشود.


3.روزانه باید هشت لیوان آب نوشید

سال هاست در مجله های گوناگون در مقاله های سلامتی و تغذیه درباره فواید خوردن بسیار آب به مردم می گویند. پیشنهاد معمول همه آن ها خوردن هشت لیوان آب است. برپایه ای این سفارش  نوشیدن میزان کافی آب می تواند به کاستن از احساس خستگی ، کاهش وزن و حتی جلوگیری از سرطان کمک کند. اما آیا این ادعا واقعا درست است؟ پاسخ یک کلمه است:نه.

 سال 1381 پروفسوری در مدرسه ی پزشکی دارتموث تصمیم گرفت هر نوع مدرکی را که از سفارش ((هشت لیوان آب)) در روز پشتیبانی می کند بررسی کند. او همه پژوهش های انجام شده درباره ی نوشیدن آب را مطالعه کرد و فهمید که هیچ مدرکی  که نشان دهد به راستی مردم به این مقدار آب نیاز دارند وجود ندارد.

در حقیقت بدن اسنان به همان میزانی مه در روز آب دفع می کند به دریافت آن نیاز دارد. بعضی پژوهش ها نشلان ی دهد که انسان ها روزانه به اندازه ای 10 پیمانه (معادل دو لیتر) آب دفع می کنند اما حد.د پنج پیمانه آب را فقط از راه خوردن به دست می آورند زیرا خوراکی هایی  مثل میوه ها و سبزی ها و سوپ ها سرشار از آب هستند. بنابراین پنج پیمانه می ماند که بدن باید جایگزین کند. همه آن هم نباید آب خالص باشد و می تواند شیر و آب میوه و بر پایه ی نظر بعضی از پزشکان حتی نوشابه های گازدار هم باشد.

بنابراین نگران شمردن لیوان های آب نوشیدنی خود نباشید. شما می توانیدبرنامه ی غذایی سالمی داشته باشید که شامل میوه و سبزی فراوان باشد و فقط هرگاه تشنه شدید آب بنوشید.

       


4.رژیم گیاهخواری سالم تر از برنامه غذایی معمولی است

خیر. با توجه به اینکه رژیم انحصاری گیاهخواری درکنار مصف نکردن شیر و تخم مرغ سبب بروز بعضی کمبود ها مثل کمبود ویتامین ب-12 و ویتامین آ می شود بنابراین این برنامه غذایی، برنامه غذایی سالمی نیست. برای افراد سالم رژِم یا برنامه غذایی متعادل و متنوع توصیه میش ود. مصرف روزانه دست کم سه سهم سبزی و دو سهم میوه ضروری است به ویژه این که حدود 88 درصد مردم جامعه ما با کمبود مصرف میوه و سبزی روبه رو هستند. این کمبود منجربه کاهش ویتاین های مختلف میش ود و فرد را مستعد ابتلا به بیماری های غیر واگیر دار متعدد می کند.


5.بعد از مصرف خوراکی های چرب و شیرین، نوشیدن چای چربی یا قند هارا می شوید

به هیچ وجه این طور نیست! برای روشن شدن این موضوع باید به فرایند هایی که در دستگاه گوارش ما اتفاق می افتند نگاهی بیندازیم. نکته ی روشن کننده بحث این است که دفع مواد مضر بدن تنها از دستگاه گوارشس انجام نمی شود بلکه به شکل عمومی  مواد مغذی موجود در خوراک مصرف شده بعد از عبور از معده و روده ی کوچک وارد روده ی بزرگ می شوند و از جداره ی آن که سرشار از پرز های مناسب جذب و دارای مویرگ های فراوان است وارد جریان خون می شوند. پس از این مرحله در واقع دستگاه دفع ادرار است که مواد مضر را از جریان حذف می کند. حال به این فرایند دوباره نگاهی بیندازیم آنچه مصرف کرده ایم می تواند برای مدتی در جریان خون باشد و در کل بدن پراکنده شود. اگر مواد غذایی شامل چربی ها یا قند ها باشد این فرصت وجود دارد تا چربی آن در رگ ها رسوب کند و قند ها هم باعث بالا رفتن میران قند خون شوند. همچنین این دودسته ماده در بدن ذخیره شده و هرگز دفع نمی شوند. پس نوشیدن چای یا مایع های دیگر چیزی را نمی شوید و نمی برد و توجیه و بهانه ی خوبی برای پر خوری نیست! 


 6.خوردن یک سیب در روز ما را از مراجعه به پزشک بی نیاز می کند                                                                                                      واقعیت این است که هیچ راه قطعی ای که از بیمار شدن ما جلوگیری کند وجود ندارد. خوردن میوه و سبزی بی گمان می تواند به سلامت شما کمک کند. این حقیقت می تواند پایه ی این سخن باشد اما به این معنی نیست که باید کلمه به کلمه ی ادعای بالا بپذیریم. حقیقت های بسیاری در این سخن نهفته است. مردم به راستی برای سلامتی به خوردن میوه وسبزس نیاز دارند. پزشکان سفارش می کنند روزانه دست کم پنج پرس میوه و سبزی بخورید . مهم است که میوه ها و سبزی ها را باهم بخورید با این کار شما انواع گسترده ای از ویتامین هارا دریافت می کنید. هنگامی که می خواهید میوه ها و سبزی های گوناگون بخورید به رنگ آن هم فکر کنید. برای مثال سبزی های نارنجی و سبز پررنگ هر یک مواد مغذی متفاوتی را فراهم می کند. مواد مغذی سیب سرخ و سیب سبز با مواد مغذی نارنگی نارنجی رنگ متفاوت است. بنابر این برای اینکه سلامت باشید همه میوه هارا بخورید و البته چکاپ های دوره ای پزشکی را هم فراموش نکنید.


7.مواد غذایی فریزری از لحاظ ارزش غذایی کاملا بی ارزش هستند

هر فرایندی که روی مواد غذایی انجا میگیرد از ارزش غذایی آنها کم میکند در  واقع باعث می شود میزان ذخایر ویتامینی و املاح غدا کاهش پیدا کند . فریز کردن هم یکی از فرایند هایی است که روی مواد غذای انجام می شود. برای نمونه وقتی گوشت را در فریزر قرار می دهید از میزان مواد مغذی اش کاسته می شود و به این ترتیب ارزش غذایی آن نسبت به گوشت تازه کاهش پیدا می کند اما این به معنی آن نیست که ارزش غذایی مواد فریزری کاملا صفر است و به تفاله غذایی تبدیل شده اند. هرچه فاصله ی زمانی بین فریز کردن و مصرف کمتر شود مواد مغذی کمتذ آسیب می بینند. 


منبع: مجله همشهری دانستنیها                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد