دانستنیها

!به زودی هر چه بخواهید در این مکان پیدا می شود

دانستنیها

!به زودی هر چه بخواهید در این مکان پیدا می شود

گرانش

 ممکنه تابه حال فکر می کردید که گرانش  نیرویی هستش که از مرکز زمین به اجسام وارد میشود شاید هم اینطور فکرنمی کردید اما به هر حال این فکر نادرست است 

هر جسمی که دارای جرم باشد باعث خمیدگی فضا-زمان می شود یعنی چی؟ اول باید ببینیم که فضا-زمان اصلا چیست و چگونه کار می کند!؟؟! 

 


ممکنه تابه حال فکر می کردید که گرانش  نیرویی هستش که از مرکز زمین به اجسام وارد میشود شاید هم اینطور فکرنمی کردید اما به هر حال این فکر نادرست است 

هر جسمی که دارای جرم باشد باعث خمیدگی فضا-زمان می شود یعنی چی؟ اول باید ببینیم که فضا-زمان اصلا چیست و چگونه کار می کند!؟؟! اینشتین دانشمندی که همه ما او را می شناسیم و به لطف نظیریه ی نسبیت عام و خاصش فیزیک را دگرگون کرد، می گوید که زمان هم یکی از ابعاد جهان است یعنی فضا-زمان ساختار جدا از هم نیستند و به هم متصل اند به خاطر همین به فضای خودمان می گویند فضا-زمان. فضا -زمان را مثل یک صفحه کشسان در نظر بگیرید یا مثل یک ترامبولین؛ وقتی یک جسم سنگین روی این ترامبولین قرار می گیرد صفحه ی کشسان ترامبولین فرو می رود یا به عبارتی انحنا پیدا می کند. در ساختار فضا زمان هم همینطور است  و یک جسم که جرم دارد  در فضا- زمان قرار می گیرد ، فضا-زمان هم مثل ترامبولین انحنا پیدا می کند به این می گویند انحنای فضا-زمان.


تصویر مرتبط


حالا دوباره ترامبولین را تصور کنید اینبار روی آن یک کره ی فلزی بزرگ قرار بدهید حالا یک کره ی دی گر اما کوچک تر و سبک را به سمت آن قل بدهید چه اتفاقی می افتد؟ بله کره ی کوچک به دور کره ی بزرگ می چرخدو به آن برخورد می کند. این چرخش و برخورد همان گرانش است که در اثر انحنای فضا- زمان بوجود آمده است. اما چرا سیارات به سمت هم سقوط نمی کنند؟ به خاطر نیروی گریز از مرکز. فرض کنید گلوله ای را به یک نخ ببندید و دور انگشت تان بپیچانید حالا انگشت تان را بچر خانید در این حال حس می کنید که انگشت تان کشیده می شود . اگر نخ را محکم نکرده باشید باز می شود و گلوله پرت می شود.به این می گویند نیروی گریز از مرکز که بر خلاف گرا نش به جسم وارد می شود.

خلاصه گرانش  نیرویی است که به دلیل انحنای فضا-زمان به اجسام وارد می شود. گرانش یکی از چهار نیروی بنیادی نیز هست این نیروها باعث بوجود آمدن جهان ما شده اند البته با کمک ذرات بنیادین.آهان راستی گرانش باعث پدید آمدن وزن هم می شود یعنی در واقع وزن یک نیرو است. اگر روی زمین گرانش وجود نداشت ما هیچ وزنی نداشتیم و در هوا شناور بودیم البته درآن صورت حیات غیر ممکن می شد زیرا این گرانش است که باعث شکل گیری سیارات و ماندن جو در سطح سیارات می شود. البته وزن را با جرم اشتباه نگیرید این دو جدا از هم هستند وزن در اثر نیروی گرانش بوجود می آید و جرم مقدار ماده ی تشکیل دهنده ی ماست. هرچه که جرم اجسام بیشتر باشد میزان انحنای فضا-زمان نیز بیشتر خواهدبود. البته به چگالی بیشتر بستگی دارد. 




نظرات 1 + ارسال نظر
Cliare.V یکشنبه 6 خرداد 1397 ساعت 18:15

عالی عزیزم.... :) ♡♡♡♡♡ ☆☆☆☆☆

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد